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Wie funktioniert bei SDDS der _versetzte_ digitale Backup...


Christian_Mueller

Empfohlene Beiträge

Hallo Zusammen!

 

...und wieviele Kanäle sind dann im Spiel falls dieser zum Einsatz kommt? Ich habe mal wo gelesen, daß es dann nur noch 4 Tonkanäle (also L,C,R,Surround) sein sollen...

 

Die Gesamtdatenrate von SDDS ist 1,6 MBit/Sek [edit]. Trotzdem ist von den Daten her gesehen nur etwa die Hälfte rein für die Tonspur in Verwendung insgesamt 864 KBit/Sek für 6 Tonkanäle [1,152 KBit/Sek für 8 Tonspuren].

 

dts hat 882 KBit für 5 Tonspuren und SR.D 320 von 554 KBit für 5.1 Sound.

 

Nur 864 KBit deshalb, weil es bei SDDS noch die Fehlerkorrektur und die doppelten Daten des Backupkanals gibt. Wie sind hier die Daten untereinander aufgeteilt und wiegut ist dieser Backupkanal und um wieviele Bilder ist er versetzt? Bei Dolby und dts gibt es genaue Berichte darüber. Von SDDS liest man sowas eher weniger oder zumindest seltener.

 

Danke für Eure (bzw. Stefans) Antwort. Ich hoffe, daß meine Zahlen halbwegs stimmen. :wink:

 

mfG

Christian Mueller

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SDDS FORMAT BASICS

 

Recording Parameter Specification

 

Sampling frequency 44.1 kHz

Dynamic Range 90 dB

Number of Channels up to 8

Compression rate 1:4.5 (ATRAC100)

Recording bit rate 4 M bps

Frequency range (2)20 - 20 kHz

 

Recording system Basic features:

 

+ Real Time Recording System

+ Simultaneous Analog Stereo and SDDS Format Signal

Recording (with combined with Westrex ® RA-1231 recording unit)

+ Automatic Generation of film test pattern.

 

Channel assignment:

 

Soundtrack side

 

SW (sub woofer)

R (right)

RC (right center)

Lmix (mixed L, LC, SL; with relative level structure)

C' (center backup)

Picture side

 

C (Center)

L (left)

LC (left center)

SL (Surround left)

Rmix (mixed R, RC, SR with level structure)

SW' (Subwoofer backup)

 

THe data patterns are Reed-Solomon (Block cross interleave Reed Solomon, BCIRC) encoded for error detection/correction. a unique feature of the SDDS encoding system is the recording of "back-up" channels of audio data. These additional channels are Lmix, Rmix, SW', and C'. The prime (') channels are merely copies of the original tracks (i.e. C=C') The mix channels are encoded in the encoding process by the following calculation (all performed in the digital domain)

Lmix=(L+LC*SL)*0.3333333

 

To assist the concealment when switching to digital "back-up" channels, discrete level codes for the original three channels are encoded along with the audio data. This ensures, there is no detectable level shift in any of the channels during concealment mode. For example, when Lmix channel is created, the level of the discrete channels L;LC; SL are detected and recorded as a seperate control code with the audio data. The coding is used to control the concealment channel audio output level so as to match the original level output for the discrete channel.

 

Built in sample rate and format converter

Through use of DSP technology, sampling rate (FS) and input format conversion is possible on the input stage of the SDDS DFR recorder system. Therefore, if the master tape is not SDDS 44.1 kHz (the international standard for SDDS recording) the signal can be converted.

The inputs are digital only (either Sony SDIF-2 or AES/EBU balanced standard).

The system ensures, that what is heard and mastered on the mixing stage is recorded on the film.

 

Hab jetzt keine Lust noch zu übersetzen, dürfte aber trotzdem klar sein.

 

St.

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Hallo Stefan!

 

Dank Dir für die schnelle Antwort.

 

 

Hab jetzt keine Lust noch zu übersetzen, dürfte aber trotzdem klar sein.

 

St.

 

Nö. So ganz noch nicht. Wiegroß sind die einzelnen Bitsektionen? Backup Bereich? Datenbereich für 8 Tonspuren usw.? Und ist der Backup Bereich versetzt aufgenommen und falls ja um wieviele Bilder?

 

4 MBit lese ich hier auch zum ersten mal. Ich habe mal was von 2,2 und woanders von 1,6 MBit gelesen.

 

Interessant auch, daß es jeweils einen eigenen Mix Kanal zu links/rechts und _links/rechts Center_ gibt. Ist mit 0.3333333 gemeint, daß der Backbereich das Surroundsignal als Matrix in Lmix und Rmix encodiert hat, während Center und SW diskrekt mit derselben Datenmenge gespeichert ist? Oder erkennt die Software die unterschiedlichen Daten und kann diese dann von den Mixchannels diskret auf _L+R C_ und SL+SR zuweisen?

 

mfG

Christian Mueller

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